Chiptuning

chiptuningNoteikti daudzi sev ir uzdevuši jautājumu: „ja nav atšķirības, kāpēc maksāt vairāk?”. Protams, ka pārmaksāt nav prāta darbs, bet vai mēs esam spējīgi noteikt atšķirību kvalitātē? Šajā reizē attiecināsim šo jautājumu uz čiptūningu.

Pēdējā laikā esam novērojuši, ka ļoti daudziem liekas, ka automašīnas vadības bloka pārprogrammēšanas proces ir kaut kas nu pavisam ikdienišķs. Izdarīt to var gandrīz uz katra stūra, viss vienmēr iet gludi un satraukumam nav pamata. Sakarā ar šo gribētos pievērst Jūsu uzmanību dažiem momentiem.

Tāpat, kā piemēram ar auto rezerves daļām, aparatūras un inventāra kvalitāte priekš čiptūninga var stipri atšķirties. Ir pieejams ļoti plašs „dzelžu” un programmatūras diapazons, šo mērķu īstenošanai.
Sākot ar vecas aparatūras kopijām, ko var iegādāties par pāris USD Ķīnā un beidzot ar aparatūru, kuras vērtība var viegli pārsniegt jauna ģimenes sedana cenu.

chiptuningLai padarītu situāciju vel nepatīkamāku, līderu aprīojumam, bez dārgās cenas, ir vēl papildus ļoti ievērojama ikgadēja abonementa maksa. Bet ja viss būtu tik vienkārši, tad līderi ātri vien tiktu izkonkurēti un nevarētu izturēt konkurenci.

Tātad galvenie jautājumi! Vai ir atšķirība starp aparatūru, neskaitot cenu? Un vai varēs just atšķirību gala rezultāta? Pāris vārdos – atšķirība ir un pat ļoti nozīmīga. Pārskaitīsim galvenos momentus.
Kvalitatīvs instruments VIENMĒR samazina iespēju kaut ko „salaist dēlī”. Un diemžēl čiptūngā „salaist” var viegli. Moderni dzinēja vadības bloki ir ļoti komplicētas ierīces, ar kaudzi delekātas elektronikas un nemazāk delekātu informācijas uzglabāsanas sistēmu. Kļūdas programmas daļā var rasties jau pie informācijas bloku nolasīšanas meiģinājuma no ECU. Jebkāda nestabilitāte vai iedzimta problēma aprīkojumā un Jūs riskējat iegūt papildus problēmas. Tie, kas ir mazliet tuvāk pazīstami ar vadības blokos notiekošajiem procesiem varētu iebilst: „Pagaidiet! Bet priekš tā tak ir izgudrotas „kontrol summas u.t.t.!”. Jā, ir izgudrotas, bet ir daudz datu apgabalu kuros ir pieļaujama nesakritība un neskatoties uz to mašīna tāpat turpinās strādāt. Izskaidrojums uz doto jautājumu iziet no mūsu apspriežamās tēmas rāmjiem, tāpēc pagaidām vienkārši ticiet uz vārda (tiem, kas vēlas pastrīdēties, varam pierādīt, protams paņemot adekvātu naudas summu par pamācību). Nu lūk, bez potenciālām problēmām nolasot, protams ka var arī visu „sačakarēt” ierakstīšanas laikā (piemēram nekorekti pārskaitot kontrol summas kādos no sektoriem vai vienkārši nepārrakstīt visus datu apgabalus. Šī arī būs situācija, kad pie vainas ir tieši aparatūra. Un problēmas, kuras saistītas ar šādām situācijām ir lielā daudzumā. Skatāmies tālāk. Pieslēgties pie ECU arī var dažādi.

chiptuning

Ideālā variantā caur automašīnas diagnostikas ligzdu, bet daudzās situācijās tas diemžēl nav iespējams un tad nākas fiziski ķerties klāt kompjūteram. Un te atkal rodas varianti. Neskaitot meistara rūpīgo pieeju (bloks ir jāatver un ieteicams maksimāli sterilos un labi aprīkotos apstākļos, nodarot minimālus bojājumus korpusam), eksistē vēl vairāki varianti, kā pieslēgties pie elektronikas. Var vienkārši izmantot savas „roku prasmes” un lodāmuru (riskējot pārkarsēt un sabojāt plati) vai arī speciālus adapterus, kurus ekonomisku apsvērumu dēl arī izmanto reti kurais. Ņemiet vērā, ka problēmas ar neakurātu darbu ar lodāmuru var uzpeldēt arī pēc ilgāka termiņa. Tādā situācijā izvirzīt pretenzijas ir jau krietni sarežģītāk.

chiptuning

Pāriesim pie ne mazāk svarīga momenta – pašas programmatūras kvalitāte (un spējas to koriģēt). Panākt jaudas pieaugumu var dažādi. Nodarīt skādi automašīnai arī nav sarežģīti. Tāpat, kā situācijā ar aparatūru, pasaulē ir daudz resursu, no kuriem ir pieejama modificēta programmatūra priekš Jūsu auto. Kvalitāte, maigi izsakoties atšķirās… Kā arī cena protams. Bez iespējas pašiem apskatīties uz jaunajām programmām lētas aparatūras vai vienkārši nepilnīgu zināšanu dēļ, daudzi „tūneri” vienkārši „ielej” to, ko viņiem ir atsūtījuši. Rezultātā, laiku pa laikam pie mums vēršas klienti ar viss absurdākajām problēmām. Piemēram nesen pie mums bija ieradies klients, kura auto vienkārši tika atslēgti VISI dzinēja diagnostiskie procesi. Jā! Pilnīgi visi. Vienkārši tāpēc, ka tiem, kas ar šo auto iepriekš strādāja, bija slinkums iedziļināties jaunās programmatūras niansēs. Nav grūti iedomāties, kā viņi strādāja ar visu pārejo. Bet tak motors Jūsu spēkratā nemaksā kaut kādus 100 EUR? Liekas problēmas ar turbo kompresoriem, sprauslām, augstspiediena sūkņiem utt. Arī diezvai Jums ir vajadzīgas… Vai ir attaisnojama 50 eur. vai pat 100 eur. ekonomija šadu delekātu procesu regulēšanā?

chiptuning

Kāpēc izvēlēties SpeedMotors?

Visā pasaulē (un Latvija te nav izņēmums) “čiptūnerus” var iedalīt 3 kategorijās:

Pirmā ir spēcīgi tūninga ateljē, kas parasti specializējas uz konkrētām automašīnu markām, vai pat dažiem modeļiem. Viņi ir tie, kas cenšas pirmie gūt pieeju jaunu auto modeļu vadības blokiem. Analizējot tos veikt modifikācijas ECU vadības kartēs, kā arī pilnvērtīgi notestēt sava darba rezultātu, lai pēc tam šo informāciju tirgotu tālāk, par labu naudu… Latvijā tādu piemēru nav.

Otrā kategorija, kas sastāda aptuveni 90% čiptūninga sfērā ir tā saucamie „Slave tuners”, kas ir piesaistīti pie kāda konkrēta „master tunera”, vai bieži izmanto lētu “file servisu” kur pērk modifikacijas savu klientu automašīnu ECU programmatūrai. Tikai likumsakarīgs ir fakts, ka šādu tūneru veiktie modificējumi bieži vien var būt nekvalitatīvi un pat bīstami. Tiem, kas pārstāv šo kategoriju nav pat jāsaprot dzinēja darbības un tā modifikāciju pamatprincipi. Ja “file serviss” vai “master tuner” pieļauj kļūdu, veicot modifikāciju, vai starp modifikāciju veicēju, slave tuneri un klientu ir izveidojusies miskomunikācija, “slave tunerim” nav ne iespējas pārbaudīt modifikācijas pirms tās “ieliet”, nedz tādu zināšanu, lai identificētu kļūdu. Nereti problēmu nevarēs noteikt pat pie strādājoša dzinēja, jo nav nepieciešamās diagnostikas aparatūras vai zināšanu kā pareizi interpretēt datus. Ir gadījumi, kad nav jābūt speciālistam, lai sajustu, ka mašīna pēc modifikācijām dažādās situācijās brauc sliktāk nekā iepriekš, bet jums kā klientam centīsies ieskaidrot, ka tā ir jābūt, jo “slave tuners” jau sen ir neizpratnē par notiekošo, bet “master tuneram” būtu jāturpina veikt modifikācijas ar “aizsietām acīm”.

Trešā kategorija, kuru pārstāvam arī mēs – tūneri ar “master” aprīkojumu, pie tam vairākām dažādām vienībām. Ar iespēju manipulēt ar visiem nepieciešamiem ECU parametriem un plašu pieredzi/zināšanām, kā un ko tieši darīt. Tajā pašā laikā mēs nepropogandējam, ka visi mūsu darbi ir no nulles mūsējie. Mēs tāpat kā citi, arī ik pa laikam pērkam modificētas ECU programmas automašīnām, ar kurām vēl neesam strādājuši. Bieži vien tikai priekš tā, lai salīdzinātu ar originalu, un saprastu “kur un kas atrodas”. Papildus varam izvēlēties no kā šīs modifikācijas iegādāties, kā arī analizēt, ko esam iegādājušies un adaptēt katram konkrētam gadījumam.

chiptuning

Gala rezultātā mūsu aprīkojums un pieredze ļauj mums sasniegt maksimāli efektīvu rezultātu. Mēs vienmēr nesam pilnu atbildību par savu darbu un nekad neatstāsim darbu pusratā.

Latvijā ir izdalāma vēl viena “tuneru” sub-kategorija. Tie parasti ir jauni aktīvisti, kas ebay-ā ir iegādājušies lētu aprīkojumu (vai ķīniešu klonu ar neskaitāmiem “gļukiem”) un principā bez jebkādiem citiem papildus ieguldījumiem un pašmācības ceļā iegūtām zināšanām, viņi labpāt nočipos Jūsu automašīnu par 50-100 eur. Labā ziņa ir tāda, ka ar šādu aparatūru bieži nav iespējams strādāt ar jaunām automašīnām, bet, ja prasat manas personiskās domas, es tādu aktīvistu nelaistu klāt pat pie vecākajām un primitīvākajām automašīnām.

Īsumā – ja Jums nav vienalga, kam uzticēt savas mašīnas dzinēju, laipni lūdzam SpeedMotors laboratorijā 🙂

© Speedmotors.lv

 

Related Articles

BMW E46 (N54 engine)
Audi TTrs Plus
Mercedes-Benz C63 AMG